skip to Main Content
Perbezaan 5 Jenis Bedak Dan Fungsinya

Perbezaan 5 Jenis Bedak Dan Fungsinya

PERBEZAAN 5 JENIS BEDAK DAN FUNGSINYA

 

Dalam pasaran terkini, terdapat pelbagai jenis bedak yang menjadi koleksi kosmetik bagi wanita-wanita di luar sana. Kebiasaannya, setiap wanita mempunyai lebih daripada 1 jenis bedak, compact powder & loose powder. Tapi ada juga yang lebih dari 2. Haa.. banyakkan jenis bedak yang ada. Kalau sebelum ni yang anda tahu hanyalah 2 jenis bedak, tapi selepas baca entry kali ni mesti anda boleh tahu 5 jenis produk. Nak tahu tau tak ? Kalau nak tahu jom teruskan pembacaan anda dalam posting kali ni.

 

Apabila kita sentuh bab perbezaan sudah semestinya ke lima-lima jenis bedak ini tidak sama dari segi jenis, cara pemakaian, dan fungsinya berbeza. Di bawah ini adalah perbedaan 5 jenis bedak beserta fungsinya:

 

Compact Powder Atau Pressed 

  • Inilah jenis bedak yang sering dibawa oleh wanita untuk touch-up. Biasanya, di dalam bedak ini sudah disertakan sekali dengan cermin, dan pemakaiannya pun sangat praktis. Compact powder atau Pressed ini juga banyak disebut sebagai bedak padat. Jenis bedak yang satu ini biasanya sudah diformulasikan dengan pelembap dan minyak sehingga teksturnya lebih berat. Compact powder  ini sesuai digunakan untuk kulit kering, kerana kandungannya yang dapat membantu melembapkan kulit.
  • Untuk compact powder Nurraysa ia dinamakan sebagai Glowing DD Moist Cake. Kandungannya yang 3 in 1 (Foundation + Concealer + Powder) sangat memudahkan dan menjimatkan anda untuk menggunakannya. Tidak perlu lagi beli foundation atau pun concealer bagi menutup cela di wajah kerada kandunggannya yang sudah 3 in 1. Tambah pula, ada dalam tiga jenis warna iaitu Light, Medium & Dark. So, boleh la pilih mengikut kesesuaian warna kulit anda. Anda mesti grab satu tau ! Dap dap dap kan je dah boleh dapatkan kulit muka yang glowing. Tak percaya kena try dulu 🙂

 

 

Loose Powder

  • Loose powder atau bedak tabur adalah jenis bedak yang teksturnya lebih ringan dan lembut daripada compact powder. Formulanya dapat membantu menyerap minyak berlebihan dengan baik, sehingga bedak tabur sesuai digunakan oleh pemilik kulit yang berminyak.  Walaupun biasanya hadir dengan aplikator bentuk puff, kebanyakan orang memilih untuk menggunakan brush saat mengaplikasikan bedak tabur agar hasilnya merata dan natural.
  • Tapi girls, jangan lupa yang Nurraysa juga ada mengeluarkan Bedak Loose Powder ni atau lebih dikenali sebagai Mineral Loose Powder. Teksturnya sangat halu yang dapat membantu menutupi cela di wajah dan juga membolehkan kulit anda nampak lebih glowing. Jika anda seorang yang mempunyai masalah kulit berminyak, admin syorkan untuk anda cuba kerana fungsinya yang dapat membantu menyerap minyak. Bukan tu je, design nya yang sudah disertakan dengan span dan juga cermin amat memudahkan anda untuk menggunakannya.

 

 

Two Way Cake

  • Two way cake adalah pilihan yang tepat dan praktis apabila kamu ingin hasil coverage yang lebih tinggi daripada compact powder atau loose powder. Kamu tidak perlu mengaplikasikan face base sebelum menggunakan bedak two way cake karena sudah mengandungi foundation di dalamnya.
  • Nurraysa ada tak bedak two way cake ni? Haa.. kalau nak tahu ada ke tak, Tungguu….

 

 

Setting Powder

  • Setting powder digunakan setelah foundation, untuk menghilangkan kilap dan menjaga kualitasnya untuk jangka waktu yang sama. Setting powder hadir sesuai dengan warna kulit atau bisa translucent.

 

 

Finishing Powder

  • Jenis bedak yang satu ini biasanya digunakan setelah setting powder untuk menyamarkan garis halus dan pori, sehingga anda akan mendapatkan tampilan sempurna. Kebanyakan finishing powder berwarna putih. Saat menggunakan finishing powder, cukup dengan anda menggunakannya sedikit agar mudah sekata ke seluruh wajah anda.

 

Jadi berapa bedak yang anda sudah miliki ?

 

 

 

Sumber: kawaiibeautyjapan

Back To Top