Perbezaan 5 Jenis Compact Powder Dan Loose Powder

Dalam pasaran terkini, terdapat pelbagai jenis bedak yang menjadi koleksi kosmetik bagi wanita-wanita di luar sana. Kebiasaannya, setiap wanita mempunyai lebih daripada 1 jenis bedak, compact powder & loose powder. Tapi ada juga yang lebih dari 2. Haa.. banyakkan jenis bedak yang ada. Kalau sebelum ni yang anda tahu hanyalah 2 jenis bedak, tapi selepas baca entry kali ni mesti anda boleh tahu 5 jenis produk. Nak tahu tau tak ? Kalau nak tahu jom teruskan pembacaan anda dalam posting kali ni.

Apabila kita sentuh bab perbezaan sudah semestinya ke lima-lima jenis bedak ini tidak sama dari segi jenis, cara pemakaian, dan fungsinya berbeza. Di bawah ini adalah perbedaan 5 jenis bedak beserta fungsinya:

Buy Hot Set

>>> Klik Sini Untuk Beli Sekarang! <<<

Foundation Powder  

  • Inilah jenis bedak yang sering dibawa oleh wanita untuk touch-up. Biasanya, di dalam bedak ini sudah disertakan sekali dengan cermin, dan pemakaiannya pun sangat praktis. Foundation powder ini juga banyak disebut sebagai bedak padat. Jenis bedak yang satu ini biasanya sudah diformulasikan dengan pelembap dan minyak sehingga teksturnya lebih berat. Foundation powder ini sesuai digunakan untuk kulit kering, kerana kandungannya yang dapat membantu melembapkan kulit.
  • Untuk foundation powder Nurraysa ia dinamakan sebagai Glowing DD Moist Cake. Kandungannya yang 3 in 1 (Foundation + Concealer + Powder) sangat memudahkan dan menjimatkan anda untuk menggunakannya. Tidak perlu lagi beli foundation atau pun concealer bagi menutup cela di wajah kerada kandungannya yang sudah 3 in 1. Tambah pula, ada dalam dua jenis warna iaitu Light & Medium. So, boleh la pilih mengikut kesesuaian warna kulit anda. Anda mesti grab satu tau! Dap dap dap kan je dah boleh dapatkan kulit muka yang glowing. Tak percaya kena try dulu 🙂

Loose Powder

  • Loose powder atau bedak tabur adalah jenis bedak yang teksturnya lebih ringan dan lembut daripada compact powder. Formulanya dapat membantu menyerap minyak berlebihan dengan baik, sehingga bedak tabur sesuai digunakan oleh pemilik kulit yang berminyak.  Walaupun biasanya hadir dengan aplikator bentuk puff, kebanyakan orang memilih untuk menggunakan brush saat mengaplikasikan bedak tabur agar hasilnya merata dan natural.

 

Two Way Cake

  • Two way cake adalah pilihan yang tepat dan praktis apabila kamu ingin hasil coverage yang lebih tinggi daripada compact powder atau loose powder. Kamu tidak perlu mengaplikasikan face base sebelum menggunakan bedak two way cake karena sudah mengandungi foundation di dalamnya.
  • Nurraysa dah keluarkan Two Way Cake Powder with Jojoba Oil dengan kemasan 10 kali ganda, solekan lebih kemas dan gebu. Tidak perlu risau jika solekan bercapuk kerana Two Way Cake Powder ini diformulasi dengan bahan yang memberi solekan lebih cantik dan kemas.

Setting Powder

Setting Powder

  • Setting powder digunakan setelah foundation, untuk menghilangkan kilap dan menjaga kualitasnya untuk jangka waktu yang sama. Setting powder hadir sesuai dengan warna kulit atau bisa translucent.

 

Finishing Powder

Finishing Powder

  • Jenis bedak yang satu ini biasanya digunakan setelah setting powder untuk menyamarkan garis halus dan pori, sehingga anda akan mendapatkan tampilan sempurna. Kebanyakan finishing powder berwarna putih. Saat menggunakan finishing powder, cukup dengan anda menggunakannya sedikit agar mudah sekata ke seluruh wajah anda.

 

Jadi berapa bedak yang anda sudah miliki ?

 

 

 

Sumber: kawaiibeautyjapan