1001 Kebaikan Kurma Di Bulan Ramadan

Anda nak tahu rahsia kebaikan kurma di bulan Ramadhan? Kurma juga mampu membantu anda menurunkan berat badan tau lagi lagi di bulan Ramadhan ini.

Buah kurma boleh membantu anda untuk kuruskan badan secara semulajadi. Rahsia kebaikan kurma ini didedahkan bertujuan untuk memberikan maklumat tentang kebaikannya yang mungkin selama ini kita tidak tahu.

Bagaimana caranya untuk menjadikan makan buah kurma sebagai satu amalan?

Mudah sahaja caranya, iaitu menjadikan kurma sebagai hidangan makan malam anda. Kalau sebelum ni makan malam anda dihidangkan dengan nasi dan lauk pauk, cuba gantikannya dengan kurma. Waktu berbuka kurangkan pengambilan nasi dan makanan berat. Ingatlah, matlamat berpuasa bukanlah untuk makan mewah sewaktu berbuka.

Tetapi amalan ibadah serta keinsafan yang perlu ada pada diri sendiri. Cuba cara ini dalam masa sebulan, anda pasti akan nampak hasilnya. Badan bukan sahaja akan menjadi kurus, tetapi juga sihat.

Buah kurma sememangnya kaya dengan pelbagai khasiat. Seperti yang terdapat dalam info maklumat buah kurma kaya dengan Pottasium yang dapat menyeimbangkan kembai kandungan air dalam tubuh badan dan membantu dalam pembinaan otot termasuk jantung serta memelihara sistem saraf.

Bukan itu sahaja, makanlah kurma tanpa perlu membuang kulitnya kerana pada kulitnya itulah terkandung serat. Kurma adalah antara buah-buahan yang amat kaya dengan serat, serat larut mahupun tak larut. Kita sering menganggap buah-buahan seperti pisang itu mengandungi serat yang tinggi, tetapi tahukah anda, dalam 100g kurma terdapat 8g serat sedangkan dalam 100g pisang hanya terdapat 2.6g serat. Kandungan serat yang tinggi amat baik untuk sistem pelawasan.

Baginda Rasulullah SAW juga sendiri telah beberapa kali menyebut perihal kurma dan khasiatnya, dan ianya amat sinonim dengan kisah sirah Baginda.

Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Disana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan“

Al-Mukminah ayat 19Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu“.

Sabda Rasulullah SAW :

Siapa sangka dengan buah kurma kita dapat menguruskan badan. Nikmati buah kurma bersama diet dan senaman yang berterusan perlu diamalkan bagi menjamin keperluan diet yang betul